Hoe zorg je voor een terugblik waar je iets aan hebt?

Hoe zorg je voor een terugblik waar je iets aan hebt?

In december had ik een fantastische middag in het Kurhotel in Den Haag. Samen met een vriendin keek ik op het jaar terug. Als gevolg van deze middag ken ik mijzelf nu beter en weet ik hoe ik in 2018 sneller mijn doelen kan bereiken.

Gewoon op je behaalde en niet behaalde doelen terugkijken, is niet genoeg. Je wilt ook leren voor de toekomst.

Om je doelen te halen, moet je jezelf inzetten. Maar wat zijn jouw krachten, en die van je omgeving? Hoe beter je jezelf kent, hoe beter je jezelf kunt inzetten.

Uit onderzoek van de VS blijkt dat maar 1% van de volwassen bevolking doelen opschrijft en er regelmatig op terugkijkt. Wat doe je tijdens zo’n review?

– Stel vragen: Wat werkte en waarom? Wat werkte niet en waarom? Wat heeft dat allemaal met mij te maken? Welke patronen kan ik herkennen?

– Leer je talenten kennen. Ik heb de talententest gedaan die bij het boek van Marcus Buckingham hoort. Je hebt dan een soort sjabloon met patronen die je gaat herkennen.

– Leer je energietype kennen. Mijn beweging is vaak “beginnen en van daaruit verbeteren” – precies de krachten van mijn eerste en tweede energietype. Ik word ongeduldig als ik niet gewoon begin. Nu ben ik me daarvan bewust, en kan ik die kracht makkelijker toelaten. (Ja, gewoon beginnen, zelfs zonder plan, zucht).

Dit heb ik over mijzelf in 2017 geleerd:
– Op mijn enthousiasme vertrouwen
– Projecten in volgorde afwerken
– Als er duidelijkheid is, gaat het als een speer

2018 is al in volle gang. Wat heb jij over jezelf in 2017 geleerd en hoe pas je dat toe?

Dus, terugkijken op je doelen helpt je om ze te halen. Blijkbaar doet maar 1% van de bevolking dat. Wanneer is een terugblik succesvol? Als je je zelf beter kent, en duidelijker kunt zeggen wat voor je werkt. Je kunt jezelf vragen stellen om patronen te herkennen of te toetsen en kennis over je talenten en energietypes gebruiken om patronen sneller te zien.

Waarom je trots op je administratie moet zijn

De kans is aanwezig dat je nu bezig bent met je administratie. Of je hebt er een slecht geweten over dat je niets doet aan je administratie.

Een tijd lang zat ik mijn kantoor in een gebouw vol met zzp’ers. In de maanden van de BTW-aangifte was het alsof het hele gebouw aan het zuchten was: ‘ik moet mijn aangifte nog doen’.

Deze zucht kost kracht.

Wat kost het je als je niet trots op je administratie bent:

Je mist duidelijkheid. Dat leidt tot twijfel. Je weet dan niet wat je opties zijn en dat maakt het moeilijker te weten te komen welke optie beter is. Je weet niet hoeveel geld je hebt om in een kans te investeren. (Als dit je probleem is, raad ik je het boek ProfitFirst aan. Het was het beste boek over bedrijfsvoering dat ik in 2017 las).

In je achterhoofd weet je dat iets niet klopt met je bedrijf. Dat kost je energie. We vertellen ons vaak dat we energie sparen door dingen even te laten rusten. Vaak is het omgekeerde waar: we krijgen energie door dingen af te maken.

Je neemt ‘ik moet mijn administratie nog doen’ overal mee naar toe. Je staat dan ook niet echt 100% open voor nieuwe dingen, want je weet dat er ergens nog iets is wat nog niet af is.

Hoe pak je het dan aan?

Zet kleine stappen. Ik heb een aantal jaren geleden een zomer lang 15 minuten per dag mijn papieren administratie opgeruimd. Dit is een klus die veel beslissingen vergt (weggooien of niet) en het was goed dit in 15 minuten per dag te doen. Het duurt gevoelsmatig eeuwig, maar ik ben zo blij dat ik nu kan vinden wat ik zoek. (Meer over kleine stappen hier).

Durf vragen te stellen. Ik weet nog hoe ik met een lange lijst vragen naar mijn schat van een accountant ging. Het eerste wat ze zei was: “Ik ben zo trots op jou!” Ze wist dat het voor mij moeilijk was, en het was zo prettig deze herkenning te horen. Wie weet reageert jouw accountant of boekhouder ook wel zo.

Bouw gewoontes langzaam op. Sommige dingen moeten we blijven doen. Netjes met de bonnetjes omgaan, uren en kilometers bijhouden. Als je geen van de drie regelmatig doet, raad ik je aan eerst met één ervan te beginnen. Als je het zonder weerstand kunt doen, ben je klaar voor de volgende gewoonte.

Dus, even samenvattend: Als je niet trots bent op je administratie is dat niet iets wat “niemand weet”. Het maakt waarschijnlijk dat je langer doet over beslissingen (omdat je duidelijkheid mist), en niet openstaat voor nieuwe projecten (omdat je niet zeker weet of het kan qua tijd, aandacht en geld). Je kunt hier iets aan doen door kleine stappen te zetten, vragen durven te stellen, en gewoontes langzaam op te bouwen.

Waarom je nu uitstelt – en wat je eraan kunt doen

Uitstellen, we kennen het allemaal. Op zich willen we iets, en dan doen we het toch niet.

Nu begint een beetje de tijd van het uitstellen, want uitstellen doen we vaak als we grote doelen gesteld hebben. Als januari de tijd van resoluties en doelen is, is februari de tijd van het uitstellen.

Uitstellen komt van doelen stellen.

Meestal werkt het zo.

Je stelt een mooi doel. Je begint ermee, of niet. En op een gegeven moment wordt iets in jou bang. Ons geliefde krokodillenbrein. Mensen die bang zijn voor falen, beginnen niet. En mensen die bang zijn voor succes sluiten niet af.

Hoe dan ook, we stellen allemaal uit. En de kans is groot dat ook jij nu aan het uitstellen bent.

Een aantal jaren geleden had ik een vriendin verteld dat ik mijn gedrag eigenlijk het beste kan verklaren door bang zijn voor succes. Maar ik voelde geen angst. Zij legde uit dat dat een angst is die we niet voelen.

Het enige dat we weten, is dat we uitstellen, maar we weten of voelen vaak niet waarom.

Hoe dan ook, je wilt nog steeds verder komen, wat kun je dan doen?

En vriend van mij wilde video’s op zijn webpagina zetten, en hij stelde uit. Een vriendin van mij wilde een technisch aspect aan haar website veranderen, en ze stelde ook uit.

Alle twee heb ik geholpen door hun doel in kleine stappen op te delen.

Het liefst stappen die zo klein zijn dat het van ons denkt: nou, de stappen zijn zo klein, die mag je doen, dat werk ik niet tegen.

Je kunt aan drie strategieën denken:

  • Doe iets voor 15 minuten (als dat niet werkt, doe het dan voor vijf minuten). Dit is een tip van Flylady, een vrouw die mensen helpt van hun perfectionisme af te komen en hun huis schoon te houden. Ze citeert graag de wiskundeleraar van haar man: alles wat het waard is om te doen, is het waard om in het begin slecht te doen
  • Denk in experimenten. De vriend met de video’s wilde bijvoorbeeld video’s van de zijkant en van voren schieten. Ik stelde voor een video van een minuut van de kant te nemen, dan één van voren, en dan te kijken wat bevalt en wat niet.
  • Doe het samen. Technisch gezien is dat misschien geen kleine stap. In mijn waarneming duurt alles veel langer als ik het met iemand anders samen doe. Samenwerken heeft echter invloed op de weerstand van het krokodillenbrein.

Misschien ben je zoals ik en hou je niet van ongevraagd advies. Een reden is, dat we als mensen eerst de menselijke herkenning nodig hebben voordat we openstaan voor informatie. Als iemand mij eerst vertelt dat hij de situatie herkent en weet hoe het voelt, stelt iets in mij zich open en mag er informatie naar binnen. Als je samenwerkt, maak je kans op deze herkenning. Dat deel in ons wat gerustgesteld wil worden, maakt kans om gerustgesteld te worden als iemand anders aanwezig is. Dan ga je misschien aanvankelijk langzaam vooruit, maar je gaat vooruit.

Dus, even samenvattend: Het is de tijd van het uitstellen. Dat komt omdat de tijd van het doelen stellen net achter de rug is. Je kunt er doorheen komen door kleine stappen te nemen, totdat je het momentum te pakken hebt. Kleine stappen maak je door gewoon te beginnen voor 15 minuten (of vijf), in experimenten te denken, of samen te werken.

Waarom het er niet om gaat je aan je plannen vast te houden

Een aantal jaar geleden was ik bezig met het maken van 52 timemanagement-video’s.

Toen ik ermee bezig was, dacht ik al dat er iets niet klopte. Maar ik dacht ook: ik ben ermee begonnen, dus ik moet het afmaken.

Fout gedacht.

Dit is een verhaal over voortschrijdend inzicht en hoe je er vooral niet mee moet omgaan.

Bij de businessborrels zie ik soms ook een soort aversie tegen voortschrijdend inzicht. Tijdens de businessborrel bepalen we samen de focus voor de volgende maand(en). De deelnemers zijn meestal blij dat ze eindelijk een plan hebben die voor hun gevoel klopt. Ze zeggen aan het eind vaak: en nu nog vasthouden.

Maar het gaat niet om vasthouden aan je plan.

Uit onderzoek in de VS blijkt dat 80% van de volwassen bevolking geen doelen heeft. 16% heeft wel doelen maar schrijft ze niet op. 3% heeft doelen en schrijft ze ook op. En maar 1% heeft doelen, schrijft ze op en kijkt om de zoveel tijd erop terug. En deze 1% behoort tot de meest succesvolle mensen in de VS. Even stilstaan, terugkijken en desnoods koers corrigeren is wat het verschil maakt. Als je voortschrijdend inzicht hebt, dan doe je er toch je voordeel mee?

Als er iets is waar we ons aan vast zouden moeten houden is het trouw zijn aan onszelf en de doelen die uit ons hart komen. Als het je frustratie oplevert en je je heel krampachtig aan een plan probeert vast te houden is het de moeite waard om te kijken wat aan je plan nog klopt en wat niet meer.

Als je de eerste een of twee stappen van een plan gezet hebt, geven die je nieuwe informatie. Misschien zie je betere manieren om te bereiken wat je wilt bereiken, dan laat je die toch niet liggen?

Trouwens, ook al zet je geen van de stappen in je plan… we krijgen continu nieuwe informatie die tot nieuwe inzichten kan leiden. Als je het beter weet, dan mag je het toch beter doen? Jij en je welzijn zijn belangrijker dan zo’n plan.

Feedback van anderen kan je ook aanleiding geven om van plan te veranderen. In de software-industrie – die vroeger bekend was altijd te laat te leveren – gebruiken ze nu scrum. Dat is een methode waarmee je onder andere om de twee weken om feedback van klanten vraagt. Die feedback kan het hele traject veranderen. Softwarebouwers maken over deze aanpak wel eens grappen: “we plannen maar twee weken vooruit.” Dat noem ik echt openstaan voor voortschrijdend inzicht.

Dat is ook het meest belangrijke wat ik uit het maken van de 52 video’s heb meegenomen:  nooit meer zomaar produceren zonder klantenfeedback. Nooit meer zomaar vasthouden aan een plan dat niet meer goed voelt. Ik sta toe dat ik onderweg informatie oppak die mij sneller brengt waar ik wil zijn.

Het gaat niet om vasthouden aan een plan – maar om vasthouden aan mijn doelen (en ook die worden met de tijd aangescherpt).

Dus, even samenvatten. Vasthouden aan je plan kan je frustratie opleveren. Stiekem weet je wel dat er iets niet goed loopt, maar je neemt niet de tijd om te kijken wat. Of je gunt jezelf geen koerscorrectie. De 1% die doelen opschrijft en er regelmatig op reflecteert doet dat wel.

Wat kan nu wel? Hoe opties je helpen met frustratie om te gaan

Jaren geleden had ik er grote moeite mee om met geld om te gaan. Ik had gewoon geen overzicht. En op een heel rare manier was ik er ook bang voor.

Om daar iets aan te doen, heb ik gedaan wat ik het liefste doe: ik heb boeken gekocht en seminars bezocht.

De seminars en boeken boden mij ook goede tips. Zoals bijvoorbeeld dat ik een bepaald percentage van mijn geld aan bepaalde doelen moet uitgeven. Er was een percentage voor de belangrijke onderdelen van het alledaagse leven, een percentage om te sparen en een percentage om te geven.

Leuk en aardig. Maar het werkte niet voor mij.

Het bovenstaande verhaal is een verhaal zonder opties. Het was toen misschien niet zo bedoeld, maar ik hoorde alleen maar dingen die ik moest doen. Er was geen ruimte om het zelf in te vullen. Ik dacht dat ik mij er ofwel 100% aan moest houden, of dat ik het moest laten.

Als er geen opties zijn, is er al gauw frustratie. Want aan die 100% kon ik mij niet houden. Het was alles of niets, en dat betekende vaak niets.

Opties geven ons ook helderheid. Hoe zit de wereld in elkaar? Wat kan allemaal wel, en wat is minder handig? Ik dacht dat ik maar twee opties had: 100% doen wat ik in het seminar hoorde – of helemaal niet. Dat is een soort zwart-wit-denken, waar ik alle kleuren tussenin gewoon miste.

Opties geven de mogelijkheid om ook kleine stappen te zetten. Wanneer je even niet je gebruikelijke of gewenste 100% kunt geven. Ik geloof heel erg dat 100% ook afhankelijk is van de situatie waarin je je nu bevindt.

En dat is uiteindelijk wat mij hielp om mijn financiën wel onder de knie te krijgen. Nadat ik een aantal keren op mijn bek ben gevallen, vroeg ik me af: wat kan nu wel?

De vraag “wat kan nu wel?” geeft opties. Sommige antwoorden zullen je misschien alleen heel langzaam naar je doel leiden. Maar daar gaat het in eerste instantie niet om. In eerste instantie gaat het erom stappen in de juiste richting te zetten. Accelereren kan altijd nog.

De vraag “wat kan nu wel?” geeft niet zomaar opties. Nee, het zijn opties die NU bij JOU passen. Als zzp’er moet je met de lange termijn bezig zijn. Wat wil je opbouwen? Waar wil je over een aantal jaar staan? Als je deze vragen goed wilt beantwoorden is het handig te vergeten wat volgens jou wel of niet kan.

En als je dat antwoord hebt en je weet waar je heen wilt, is het toch handig weer te bedenken: wat kan nu wel? Want de stappen moet je in het hier en nu zetten. Met je hoofd waarmee je nog aan je familie, vrienden, huishouden, vakantie en wat nog meer wilt denken. En met je hart waarin een aantal plekken al bezet zijn.

Continu haalbare doelen stellen en ook daadwerkelijk halen is trouwens een van de factoren die het grootste verschil maken tussen bedrijven die het in onzekere tijden heel goed doen en bedrijven die in onzekere tijden ten onder gaan.

Wat mijn financiën betreft heeft mij de vraag “wat kan nu wel” haalbare, zeer kleine stappen opgeleverd. En, dit zal je niet verrassen, uiteindelijk kwam ik ook op bepaalde percentages uit – net zoals de seminars en boeken geadviseerd hadden. Het lukte me gewoon niet in één stap.

Dus, even samenvatten. Om helderheid te hebben en frustratie te voorkomen hebben we opties nodig. Je krijgt opties door jezelf de vraag te stellen: wat kan nu wel?

Het stap-voor-stap-principe en hoe het je helpt uitstellen te bestrijden

Ik weet het nog precies: ik was zooo trots op mezelf. Ik had mijn kerstkaarten allemaal klaar. En dat al in november.

Een reden was zeker dat Flylady mij erop attendeerde om op tijd met al mijn voorbereidingen voor Sinterklaas en kerst te beginnen. De andere reden is het ‘stap-voor-stap’-principe.

Dat ken je al.

Gewoon een keuze maken; wat doe ik eerst? En doe dat dan. Daarna kijk je naar wat je vervolgens kunt doen, en je voegt dan ook de daad bij het woord.

Waarom is het stap-voor-stap-principe belangrijk?

Het geeft overzicht en rust in je hoofd. Je hebt een keuze gemaakt, waar je nu mee bezig bent. Al het andere kan even wachten. Zoals met de kerstkaarten. Tijdens het schrijven van de kerstkaarten had ik ook ideeën over kado’s. (Zucht, ik krijg van alles ideeën.) Die heb ik even netjes opgeschreven, maar mijn aandacht ging uit naar de kerstkaarten.

Dat is een tweede reden om voor het stap-voor-stap-principe te kiezen: je stort je helemaal op een project. Al je aandacht vestig je op één project. Dat krijg je daarom ook relatief snel af. Je hebt op deze manier vaker succes-momenten.

Verder is het stap-voor-stap-principe flexibel. Soms ben je in een week klaar met een klus en soms duurt het twee of drie weken. Zolang je project maar wordt afgemaakt.

En, hoe helpt dat dan om te stoppen met uitstellen?

Het stap-voor-stap-principe geeft een vriendelijke druk. Want ik wist natuurlijk dat ik niet eeuwig met de kerstkaarten bezig kon blijven. Op een gegeven moment wilde ik met andere taken bezig zijn, zoals decoreren, kado’s en gedichten regelen en bakken… Al deze andere taken bleven in mijn achterhoofd toen ik met de kerstkaarten bezig was. En ook toen ik niet met de kerstkaarten bezig was. Zie het volgende punt.

Het stap-voor-stap-principe maakt de gaten duidelijk. Ik wil het liefst alles tegelijk. Het stap-voor-stap-principe geeft mij dan de discipline om ook de niet zo leuke klussen aan te pakken. Er waren bijvoorbeeld mensen die ik graag een kaart wilde sturen, maar daar had ik al een tijd geen contact mee gehad. Dus moest ik even bellen of op internet rondkijken om achter het adres te komen. Precies het type taak wat ik het allerliefst uitstel. Ik heb het ook uitgesteld.

Deze adressen achterhalen was het laatste wat ik deed tijdens het project kerstkaarten. Alle kaarten waren al geschreven (ook aan de zonder-adres-mensen), ik had voldoende zegels gekocht, de kaarten voor de mensen met bekend adres waren geschreven, van adres voorzien en dichtgemaakt. Het was duidelijk: adressen achterhalen was het enige wat tussen mij en de energie van de afgemaakte kerstkaarten stond. Als kerstkaarten schrijven maar een onderdeel van het hele Sinterklaas- en kerstproject geweest was, had ik die helderheid niet gehad.

Door het stap-voor-stap-principe krijg je gratis energie. We krijgen namelijk energie van projecten afmaken. Door het stap-voor-stap-principe ben je je bewust van je project, en dus ook van wanneer je dat afmaakt. Toen ik zag dat het enige wat tussen mij en het afgesloten kerstkaarten-project stond de onbekende adressen waren, kreeg ik extra energie.

De energie van de laatste stap. Je kent misschien de strippenkaart die je in een koffietent krijgt. Voor elke koffie die je drinkt krijg je een stempel. Bij tien behaalde stempels krijg je een extra koffie. Mensen drinken aan het eind van zo’n strippenkaart meer koffie: simpelweg om hem sneller vol te maken.

Hoe weet je nu wat het beste volgende project voor je is?

Als je dat niet weet, zie ik dat als een voordeel van het stap-voor-stap-principe. Het laat je dan zien hoe duidelijk (of niet) je principes zijn. Je kunt gratis de eerste 4 hoofdstukken van mijn boek downloaden. Daarin leg ik de FOCUS-methode uit. Ik leg uit hoe ik de juiste volgorde bereik voor mijzelf op het huidige moment. Of kom naar een businessborrel, daar gaan we samen aan de slag om de focus en de juiste stappen in de juiste volgorde voor jou te bepalen.

Dus, even samenvatten. Het stap-voor-stap-principe helpt je je aandacht te focussen, soms moeilijke beslissingen eerder te nemen, en: het geeft je energie. Dus, wat is jouw volgende stap?

Hoe je klanten focus houden – ook in wisselende omstandigheden

Hebben je klanten ook last van wisselende omstandigheden? Toen ze bij jou in de praktijk of in je worskhop zaten, waren ze vol van enthousiasme. Ze wilden er helemaal voor gaan. En dan komen ze terug thuis – en sommigen boeken geen vooruitgang.

Sommige stappen moeten klanten zelf zetten. Het is immers hun leven dat verbeterd zal worden. Maar je wilt toch alles geven om hun kans op succes zo groot mogelijk te maken.

Dit artikel is de laatste in een reeks van drie over hoe je je klanten kunt helpen hun focus vast te houden (klik hier voor de eerste en klik hier voor de tweede).

De derde stap is het geven van context. De stappen uit je stappenplan worden niet in een vacuüm uitgevoerd maar in de realiteit, hier op aarde met al haar wisselende omstandigheden.

Als je stappenplan duidelijk is, is ook duidelijk wat voor iedere stap gedaan moet worden en hoe lang dat duurt. Bijvoorbeeld drie dagdelen of 30 min per dag. Je kunt je klant dan in zijn agenda laten kijken hoeveel tijd hij in de volgende weken heeft, en dan kunnen jullie samen een inschatting maken wanneer alle werkzaamheden voor de eerste stap af zijn. Dit helpt om met wisselende omstandigheden om te kunnen gaan omdat het van toepassing is op drukke en niet-drukke weken. Jullie kunnen ook een extra buffer inplannen – want je weet maar nooit.

Als je helemaal enthousiast over je methode bent, dan zie je hoe die methode alles kan oplossen. Als je alleen een hamer hebt (of alleen over je hamer enthousiast bent) lijkt de hele wereld een nagel. Maar dat is niet zo.

Dave Ramsey, een budgetcoach die mensen heel goed kan laten focussen, wijkt bijvoorbeeld af van veel andere budgetcoaches. Het lijkt alsof de ‘hamer’ van veel budgetcoaches wiskunde is. Vanuit de wiskunde is de ene schuld net als de andere; alleen verschillen ze op het gebied van hoogte en rente. Maar Dave Ramsey vraagt expliciet naar de reden voor een schuld. Een autoschuld kun je immers aflossen door de auto te verkopen, een studieschuld niet.

In time management zie je dat principe ook terug. Financiële projecten zoals de btw-aangifte hebben een hele sterke deadline. Als je geen blog op het internet durft te zetten omdat het je zichtbaar zou kunnen maken, dan zijn er op een gegeven moment natuurlijk consequenties. Maar je hoeft niet bang te zijn dat de politie voor je deur staat – bij wijze van spreken.

Hoe zit dat met jou en jouw hamer? In welk opzicht zijn jouw werken, jouw methoden, net even anders? Wanneer heeft iets extra aandacht nodig of juist niet? Is er een kortere weg beschikbaar, zoals de auto verkopen om een schuld aflossen?

Voorbeelden. Als je enthousiast over je methode bent, praat je waarschijnlijk over niets liever dan dat. Je verdiept je er helemaal in, je begint de verschillen te snappen, je bent trots op wat je nu allemaal beter begrijpt dan vroeger… en dan raak je mensen kwijt. Omdat je – zonder dat je het echt doorhebt – een andere taal begint te spreken en schrijven. Je gebruikt de taal van de oplossing en niet meer de taal van de problemen. Een manier om je kennis te communiceren zodat je klanten het op hun wisselende omstandigheden kunnen toepassen, is het gebruik van voorbeelden.
Dit is het derde artikel uit een reeks over hoe je je klanten kunt helpen hun focus vast te houden. Je maakt een stappenplan met een duidelijke volgorde. Iedere stap heeft duidelijke redenen waarom dat de beste stap is om op dat moment uit te voeren. Ten slotte zorg je ervoor dat het bij de wisselende omstandigheden van je klant past: kijk hoeveel van je stappenplan hij volgens de vrije plekken in zijn agenda kan zetten. Kijk in welke omstandigheden je methode net anders werkt, wanneer meer of juist minder aandacht en inzet nodig is. En: geef heel veel voorbeelden. Die helpen de brug te slaan tussen jouw expertise en de problemen van jouw klant.

Waarom iedere stap telt (en hoe je klanten makkelijker hun focus vasthouden)?

Maken jouw klanten de vooruitgang dat ze zouden kunnen maken?
Waarom zijn sommigen sneller klaar dan anderen?

Waarom is het belangrijk dat jouw klanten hun focus vasthouden? Er komt voortdurend nieuwe informatie op ze af. Je moet ervoor zorgen dat ze blijven doen wat ze moeten doen.

Soms duurt het een tijd voordat je klanten resultaat boeken. Dit is een normaal onderdeel van de leercurve. Soms zit het even tegen. In die tijd voor het echt kunnen zien van het resultaat zijn je klanten kwetsbaar voor afleiding. Een belofte van iemand anders dat het allemaal sneller kan is dan moeilijk te weerstaan.

Dit is de tweede van drie artikelen over hoe je je klanten kunt helpen hun focus vast te houden. De basis is de kennis van Kathy Sierra (in het bijzonder haar boek, maar de video’s geven alvast een tipje van de sluier – begin bijvoorbeeld met deze).

Geef je klanten een duidelijke reden – voor IEDERE stap

Hoe help je je klant nou om de focus vast te houden?

  • Je geeft je klanten een stappenplan die zo duidelijk is, dat iedereen meteen weet waar hij staat (zie ook het vorige artikel).
  • Je geeft voor iedere stap van je stappenplan een duidelijke reden. De reden voor iedere stap moet sterker zijn dan alle afleidingen die je klanten op hun weg tegen gaan komen.
  • Bespreek de ‘ja-maars’. Sommige delen van je stappenplan zijn waarschijnlijk anders dan je klanten gewend zijn. Dave Ramsey helpt mensen bij hun persoonlijke financiën. Hij stelt bijvoorbeeld voor dat mensen voor korte tijd stoppen met in hun pensioen te investeren om helemaal met het afbetalen van hun schulden bezig te zijn. Hij zegt zelf dat het puur vanuit de wiskunde niet handig is. Maar als je kijkt naar het effect op het gedrag van mensen is het voor de lange termijn beter. Jouw stappenplan zal ook wat niet-intuïtive onderdelen bevatten. Besteed hier duidelijk tijd en uitleg aan.

Om je een voorbeeld te geven, geef ik je hier de stappen van mijn FOCUS-methode en de redenen voor ieder stap. De FOCUS-methode helpt zzp’ers met te veel ideeën om focus te krijgen.

Stap 1: F- Fantaseer – schrijf op wat je wilt doen.
Reden voor stap 1: alles is uit je hoofd en pas dan heb je je maximale aandacht ter beschikking om goede keuzes te maken.

Stap 2: O- Observeer omstandigheden en uitkomsten
Reden voor stap 2: dit is een voorbereiding voor het maken van de keuzes in stap 3. Als je stap 2 niet bewust neemt, blijf je onbewust piekeren: heb ik ook aan alles gedacht? Is dit echt mijn beste mogelijkheid? Dit antwoord kun je pas geven als je al je mogelijkheden en de consequenties ervan overzichtelijk voor je ziet liggen.

Stap 3: C- Choach jezelf
Reden voor stap 3: We kunnen alleen stap voor stap werken, als we weten wat de meest handige volgende stap is. Maak de keuze zo grondig dat je de keuze niet de hele tijd opnieuw hoeft te nemen.

Stap 4: U-Uitstellen – geef je brein drie dagen en nachten tijd voor feedback.
Reden voor stap 4: Je brein is sowieso bezig met het geven van feedback. Laten we dat in goede banen leiden. Door je brein te vragen wat niet werkt, wordt duidelijk wat nog niet helemaal in orde is. Zodra je brein dat weet, gaat het op zoek naar oplossingen. De vraag “wat werkt wel” geeft je brein duidelijkheid over waar het niet aan mag komen terwijl het bezig is je plan te verbeteren.

Stap 5: S- Schrijf op wat je wanneer gaat doen.
Reden voor stap 5: Deze stap hebben we nodig voor een soort reality check. Je zorgt ervoor dat het plan ook bij de wisselende omstandigheden past die we in deze tijden allemaal tegenkomen.

Als je je klanten wilt helpen de focus op jouw stappenplan te houden, kun je ten eerste voor een duidelijk stappenplan zorgen. Wees daarin niet alleen duidelijk over waarom het plan goed is, maar leg ook uit waarom iedere stap de beste voor die plek op het pad is.

Volgorde en focus – hoe je je klanten er helemaal voor laat gaan

Hoe snel gaan je klanten vooruit?
Hoe intensief blijven ze bij jouw les?

Focus betekent dat je duidelijkheid hebt over wat je wilt bereiken en er helemaal voor gaat.

We weten vaak wel wat we willen. In ieder geval zo min of meer.

Een mooi voorbeeld van waar het met focus misgaat is de parkeergarage. Mensen die in een parkeergarage even de weg kwijt zijn weten wel wat ze willen, maar ze weten niet precies waar ze nu zijn. Ik herken die situatie in ieder geval heel goed. 🙂

Dit is de eerste van drie artikelen over hoe je je klanten kunt helpen hun focus vast te houden. Dat biedt resultaat voor zowel jou en je klanten.

Dave Ramsey helpt mensen in de VS bij het regelen van hun persoonlijke financiën. En hij is ongelooflijk goed in mensen laten focussen. Hij noemt dat ook “gazelle intense” (de gazelle wordt gejaagd door het snelste dier op land). Kijk bijvoorbeeld het filmpje van een man die 394.000 dollar in 18 maanden afgelost heeft. Stel dat jouw klanten zo intensief met jouw informatie aan de slag zouden gaan:

Hoe doe je dat dan?

Je geeft mensen een volgorde. Wat Dave Ramsey van andere financiële coaches onderscheidt is de volgorde. Hij geeft heel duidelijk aan wat voor iedereen de volgende stap is. Je kunt het met hem eens zijn of niet, maar als je de zogenaamde 7 babysteps van hem ziet, dan weet je meteen waar je staat:

  • Dave Ramsey’s Babystep 1: 1000 dollar opzij
  • Dave Ramsey’s Babystep 2: alle schulden aflossen – behalve de hypotheek
  • Dave Ramsey’s Babystep 3: 3-6 maanden maandelijkse uitgaven opzij
  • Dave Ramsey’s Babystep 4: 15% voor pensioen investeren
  • Dave Ramsey’s Babystep 5: investeren om studie van kinderen te kunnen financieren
  • Dave Ramsey’s Babystep 6: hypotheek helemaal afbetalen
  • Dave Ramsey’s Babystep 7: geld geven, investeren en ervan genieten

Is de volgorde die jij aan je klanten geeft net zo duidelijk? Weet iedereen meteen waar hij staat? Of staan je klanten soms in het donker van een denkbeeldige parkeergarage en weten ze wel ongeveer waar ze naartoe willen, maar niet precies waar ze staan en ook niet wat de volgende stap is?

Hoe kom je tot een goede volgorde?
Als je hier meer over wilt lezen, raad ik je het boek van Kathy Sierra aan of een van haar video’s (dit is een leuke om te beginnen). In het kort kun je dit doen:

  • Schrijf alles op wat je klanten moeten doen om te komen waar ze willen komen.
  • Zet het in een logische volgorde; wat is een handige eerste stap?
  • Blijf verbeteren. Dave Ramsey heeft zijn volgorde ook moeten aanpassen. In het begin adviseerde hij mensen meteen te beginnen met schulden aflossen. Dit bleek niet handig te zijn. Er traden vaak relatief kleine financiële problemen op, denk aan bedragen van 300 of 400 dollar, die ervoor zorgden dat mensen weer schulden moesten maken. Om dit te voorkomen heeft Dave de eerste stap veranderd. De eerste stap is nu eerst 1000 dollar opzij leggen.
    De eerste intentie van mijn FOCUS-methode was om zzp’ers met te veel ideeën te helpen hun jaardoelen sneller te halen. Het blijkt echter makkelijker om eerst te helpen de focus per maand te bepalen. Het is dezelfde methode, maar wel een overzichtelijker probleem. En daardoor pakken ze het sneller op.
  • Denk aan de juiste hoeveelheid. Volgens Kathy Sierra zijn de eerste resultaten idealiter in een tot drie sessies van maximaal 45 -90 minuten te bereiken. De Business Borrel leert mensen in 90 minuten de focus voor de volgende maand te bepalen en te houden.

Dave Ramsey geeft een fantastisch voorbeeld van hoe je je klanten er helemaal voor kunt laten gaan. Een van de focus-strategieën die hij gebruikt is het aangeven van een heel duidelijke volgorde. Zijn volgorde is zo duidelijk dat iedereen meteen weet waar hij staat.

Wat doe jij om je klanten duidelijkheid over hun volgende stap te geven?

Metta-meditatie – Hoe je hoop op een beter leven kunt krijgen

‘Sometimes a girl has to jump’ – dat is wat een collega mij vertelde in 2011.

We waren allebei universitair docent aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. En allebei ongelukkig. Maar dan om verschillende redenen.

Ik was ongelukkig omdat die baan gewoon echt niet bij mij paste – en ook omdat ik geen manier zag om een gelukkiger bestaan te realiseren.

Tot dat ene gesprek met haar.

Ze vertelde dat ze haar contract niet zou verlengen. Ik vroeg haar hoe het kwam dat zij dat durfde. Ze antwoordde: sometimes a girl has to jump.

Dat raakte iets in mij. Opeens herinnerde ik mij die keren dat ik dingen deed die van een afstandje gek leken en toch goed afliepen, zoals op mijn 16e voor een jaar naar de VS gaan. Toen ik net begon te studeren vroeg een studiegenoot mij of we samen verantwoordelijk voor de feestjes in ons studiehuis zouden zijn. En dan nog wat dingen die ik hier niet allemaal wil noemen. 🙂

Haar uitspraak gaf me hoop. Hoop dat een beter leven mogelijk was.

Hoop hebben we nodig omdat het zo makkelijk is te geloven dat wat wij willen niet mogelijk is. Het is zo makkelijk om boos te blijven in plaats te vergeven. Het lijkt zo makkelijk om gewoon door te gaan met wat je hebt in plaats van te vechten voor hetgeen dat je wilt.

Inmiddels heb ik heel wat dingen verzameld die me hoop geven als ik het nodig heb. Een heel bijzondere is de metta-meditatie. Ergens las ik dat boeddha zelf deze meditatie bedacht zou hebben. Hoe dan ook, toen ik de metta-meditatie voor de eerste keer deed moest ik heel erg huilen – en in dit geval is dat voor mij een heel goed teken.

Er zijn verschillende versies. In principe wens je eerst jezelf toe gelukkig te zijn, verbondenheid te beleven en overvloed te ervaren. Dan wens je het iemand die je dierbaar is toe. En dan wens je het aan mensen toe die verder van je af staan. (Kijk naar het filmpje voor een voorbeeld).

Het is een soort mediteren voor win-win.

Het kan je de hoop geven dat jouw leven mooier kan worden – en dat iedereen om je heen daar beter van wordt. Misschien helpt het je wel een sprong te maken die je eerder niet voor mogelijk hield.

Ik ben benieuwd, wat zijn jouw manieren om hoop aan jezelf te geven als je dat nodig hebt?