Waarom iedere stap telt (en hoe je klanten makkelijker hun focus vasthouden)?

Maken jouw klanten de vooruitgang dat ze zouden kunnen maken?
Waarom zijn sommigen sneller klaar dan anderen?

Waarom is het belangrijk dat jouw klanten hun focus vasthouden? Er komt voortdurend nieuwe informatie op ze af. Je moet ervoor zorgen dat ze blijven doen wat ze moeten doen.

Soms duurt het een tijd voordat je klanten resultaat boeken. Dit is een normaal onderdeel van de leercurve. Soms zit het even tegen. In die tijd voor het echt kunnen zien van het resultaat zijn je klanten kwetsbaar voor afleiding. Een belofte van iemand anders dat het allemaal sneller kan is dan moeilijk te weerstaan.

Dit is de tweede van drie artikelen over hoe je je klanten kunt helpen hun focus vast te houden. De basis is de kennis van Kathy Sierra (in het bijzonder haar boek, maar de video’s geven alvast een tipje van de sluier – begin bijvoorbeeld met deze).

Geef je klanten een duidelijke reden – voor IEDERE stap

Hoe help je je klant nou om de focus vast te houden?

  • Je geeft je klanten een stappenplan die zo duidelijk is, dat iedereen meteen weet waar hij staat (zie ook het vorige artikel).
  • Je geeft voor iedere stap van je stappenplan een duidelijke reden. De reden voor iedere stap moet sterker zijn dan alle afleidingen die je klanten op hun weg tegen gaan komen.
  • Bespreek de ‘ja-maars’. Sommige delen van je stappenplan zijn waarschijnlijk anders dan je klanten gewend zijn. Dave Ramsey helpt mensen bij hun persoonlijke financiën. Hij stelt bijvoorbeeld voor dat mensen voor korte tijd stoppen met in hun pensioen te investeren om helemaal met het afbetalen van hun schulden bezig te zijn. Hij zegt zelf dat het puur vanuit de wiskunde niet handig is. Maar als je kijkt naar het effect op het gedrag van mensen is het voor de lange termijn beter. Jouw stappenplan zal ook wat niet-intuïtive onderdelen bevatten. Besteed hier duidelijk tijd en uitleg aan.

Om je een voorbeeld te geven, geef ik je hier de stappen van mijn FOCUS-methode en de redenen voor ieder stap. De FOCUS-methode helpt zzp’ers met te veel ideeën om focus te krijgen.

Stap 1: F- Fantaseer – schrijf op wat je wilt doen.
Reden voor stap 1: alles is uit je hoofd en pas dan heb je je maximale aandacht ter beschikking om goede keuzes te maken.

Stap 2: O- Observeer omstandigheden en uitkomsten
Reden voor stap 2: dit is een voorbereiding voor het maken van de keuzes in stap 3. Als je stap 2 niet bewust neemt, blijf je onbewust piekeren: heb ik ook aan alles gedacht? Is dit echt mijn beste mogelijkheid? Dit antwoord kun je pas geven als je al je mogelijkheden en de consequenties ervan overzichtelijk voor je ziet liggen.

Stap 3: C- Choach jezelf
Reden voor stap 3: We kunnen alleen stap voor stap werken, als we weten wat de meest handige volgende stap is. Maak de keuze zo grondig dat je de keuze niet de hele tijd opnieuw hoeft te nemen.

Stap 4: U-Uitstellen – geef je brein drie dagen en nachten tijd voor feedback.
Reden voor stap 4: Je brein is sowieso bezig met het geven van feedback. Laten we dat in goede banen leiden. Door je brein te vragen wat niet werkt, wordt duidelijk wat nog niet helemaal in orde is. Zodra je brein dat weet, gaat het op zoek naar oplossingen. De vraag “wat werkt wel” geeft je brein duidelijkheid over waar het niet aan mag komen terwijl het bezig is je plan te verbeteren.

Stap 5: S- Schrijf op wat je wanneer gaat doen.
Reden voor stap 5: Deze stap hebben we nodig voor een soort reality check. Je zorgt ervoor dat het plan ook bij de wisselende omstandigheden past die we in deze tijden allemaal tegenkomen.

Als je je klanten wilt helpen de focus op jouw stappenplan te houden, kun je ten eerste voor een duidelijk stappenplan zorgen. Wees daarin niet alleen duidelijk over waarom het plan goed is, maar leg ook uit waarom iedere stap de beste voor die plek op het pad is.

Volgorde en focus – hoe je je klanten er helemaal voor laat gaan

Hoe snel gaan je klanten vooruit?
Hoe intensief blijven ze bij jouw les?

Focus betekent dat je duidelijkheid hebt over wat je wilt bereiken en er helemaal voor gaat.

We weten vaak wel wat we willen. In ieder geval zo min of meer.

Een mooi voorbeeld van waar het met focus misgaat is de parkeergarage. Mensen die in een parkeergarage even de weg kwijt zijn weten wel wat ze willen, maar ze weten niet precies waar ze nu zijn. Ik herken die situatie in ieder geval heel goed. 🙂

Dit is de eerste van drie artikelen over hoe je je klanten kunt helpen hun focus vast te houden. Dat biedt resultaat voor zowel jou en je klanten.

Dave Ramsey helpt mensen in de VS bij het regelen van hun persoonlijke financiën. En hij is ongelooflijk goed in mensen laten focussen. Hij noemt dat ook “gazelle intense” (de gazelle wordt gejaagd door het snelste dier op land). Kijk bijvoorbeeld het filmpje van een man die 394.000 dollar in 18 maanden afgelost heeft. Stel dat jouw klanten zo intensief met jouw informatie aan de slag zouden gaan:

Hoe doe je dat dan?

Je geeft mensen een volgorde. Wat Dave Ramsey van andere financiële coaches onderscheidt is de volgorde. Hij geeft heel duidelijk aan wat voor iedereen de volgende stap is. Je kunt het met hem eens zijn of niet, maar als je de zogenaamde 7 babysteps van hem ziet, dan weet je meteen waar je staat:

  • Dave Ramsey’s Babystep 1: 1000 dollar opzij
  • Dave Ramsey’s Babystep 2: alle schulden aflossen – behalve de hypotheek
  • Dave Ramsey’s Babystep 3: 3-6 maanden maandelijkse uitgaven opzij
  • Dave Ramsey’s Babystep 4: 15% voor pensioen investeren
  • Dave Ramsey’s Babystep 5: investeren om studie van kinderen te kunnen financieren
  • Dave Ramsey’s Babystep 6: hypotheek helemaal afbetalen
  • Dave Ramsey’s Babystep 7: geld geven, investeren en ervan genieten

Is de volgorde die jij aan je klanten geeft net zo duidelijk? Weet iedereen meteen waar hij staat? Of staan je klanten soms in het donker van een denkbeeldige parkeergarage en weten ze wel ongeveer waar ze naartoe willen, maar niet precies waar ze staan en ook niet wat de volgende stap is?

Hoe kom je tot een goede volgorde?
Als je hier meer over wilt lezen, raad ik je het boek van Kathy Sierra aan of een van haar video’s (dit is een leuke om te beginnen). In het kort kun je dit doen:

  • Schrijf alles op wat je klanten moeten doen om te komen waar ze willen komen.
  • Zet het in een logische volgorde; wat is een handige eerste stap?
  • Blijf verbeteren. Dave Ramsey heeft zijn volgorde ook moeten aanpassen. In het begin adviseerde hij mensen meteen te beginnen met schulden aflossen. Dit bleek niet handig te zijn. Er traden vaak relatief kleine financiële problemen op, denk aan bedragen van 300 of 400 dollar, die ervoor zorgden dat mensen weer schulden moesten maken. Om dit te voorkomen heeft Dave de eerste stap veranderd. De eerste stap is nu eerst 1000 dollar opzij leggen.
    De eerste intentie van mijn FOCUS-methode was om zzp’ers met te veel ideeën te helpen hun jaardoelen sneller te halen. Het blijkt echter makkelijker om eerst te helpen de focus per maand te bepalen. Het is dezelfde methode, maar wel een overzichtelijker probleem. En daardoor pakken ze het sneller op.
  • Denk aan de juiste hoeveelheid. Volgens Kathy Sierra zijn de eerste resultaten idealiter in een tot drie sessies van maximaal 45 -90 minuten te bereiken. De Business Borrel leert mensen in 90 minuten de focus voor de volgende maand te bepalen en te houden.

Dave Ramsey geeft een fantastisch voorbeeld van hoe je je klanten er helemaal voor kunt laten gaan. Een van de focus-strategieën die hij gebruikt is het aangeven van een heel duidelijke volgorde. Zijn volgorde is zo duidelijk dat iedereen meteen weet waar hij staat.

Wat doe jij om je klanten duidelijkheid over hun volgende stap te geven?

Metta-meditatie – Hoe je hoop op een beter leven kunt krijgen

‘Sometimes a girl has to jump’ – dat is wat een collega mij vertelde in 2011.

We waren allebei universitair docent aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. En allebei ongelukkig. Maar dan om verschillende redenen.

Ik was ongelukkig omdat die baan gewoon echt niet bij mij paste – en ook omdat ik geen manier zag om een gelukkiger bestaan te realiseren.

Tot dat ene gesprek met haar.

Ze vertelde dat ze haar contract niet zou verlengen. Ik vroeg haar hoe het kwam dat zij dat durfde. Ze antwoordde: sometimes a girl has to jump.

Dat raakte iets in mij. Opeens herinnerde ik mij die keren dat ik dingen deed die van een afstandje gek leken en toch goed afliepen, zoals op mijn 16e voor een jaar naar de VS gaan. Toen ik net begon te studeren vroeg een studiegenoot mij of we samen verantwoordelijk voor de feestjes in ons studiehuis zouden zijn. En dan nog wat dingen die ik hier niet allemaal wil noemen. 🙂

Haar uitspraak gaf me hoop. Hoop dat een beter leven mogelijk was.

Hoop hebben we nodig omdat het zo makkelijk is te geloven dat wat wij willen niet mogelijk is. Het is zo makkelijk om boos te blijven in plaats te vergeven. Het lijkt zo makkelijk om gewoon door te gaan met wat je hebt in plaats van te vechten voor hetgeen dat je wilt.

Inmiddels heb ik heel wat dingen verzameld die me hoop geven als ik het nodig heb. Een heel bijzondere is de metta-meditatie. Ergens las ik dat boeddha zelf deze meditatie bedacht zou hebben. Hoe dan ook, toen ik de metta-meditatie voor de eerste keer deed moest ik heel erg huilen – en in dit geval is dat voor mij een heel goed teken.

Er zijn verschillende versies. In principe wens je eerst jezelf toe gelukkig te zijn, verbondenheid te beleven en overvloed te ervaren. Dan wens je het iemand die je dierbaar is toe. En dan wens je het aan mensen toe die verder van je af staan. (Kijk naar het filmpje voor een voorbeeld).

Het is een soort mediteren voor win-win.

Het kan je de hoop geven dat jouw leven mooier kan worden – en dat iedereen om je heen daar beter van wordt. Misschien helpt het je wel een sprong te maken die je eerder niet voor mogelijk hield.

Ik ben benieuwd, wat zijn jouw manieren om hoop aan jezelf te geven als je dat nodig hebt?

Profit First – Hoe je geld krijgt voor het nemen van een ondernemersrisico

Als je een risico op je neemt mag je daar wel geld voor zien. Op dit principe zijn verzekeringen bijvoorbeeld gebaseerd.

Risico nemen betekent dat het goed kan gaan… of juist slecht.

Het risico om een eigen bedrijf te starten pakt meestal slecht uit. De meerderheid is na vijf jaar failliet. Volgens Mike Michalowicz zijn dat de gelukkigen. Hij komt ondernemers tegen die hun werknemers een fatsoenlijk loon uitbetalen en zichzelf iets rond of onder het minimumloon.

Ondernemer zijn heeft natuurlijk voordelen die niet in geld uit te drukken zijn: de vrijheid, iets neerzetten waar je in gelooft en het overwinnen van je grenzen.

En toch is het mooi als het ook wat schuift, zeg maar. Het boek Profit First van Mike Michalowicz legt uit hoe. Ik kan hier moeilijk het hele boek uitleggen, dus beperk ik mij tot één aspect: hoe je geld krijgt voor het risico wat je genomen hebt toen je voor jezelf begon.

Dit is de basisversie:

  • je opent een aparte rekening en noemt dit je winst-rekening.
  • ELKE keer als je een betaling ontvangt maak je meteen 1% over naar je winst-rekening.
  • ieder kwartaal, dus als je toch met je boekhouding bezig bent vanwege de btw, betaal je jezelf winst uit. Het is dus geen onderdeel van het maandelijkse salaris wat je aan. privé-rekening overmaakt, maar een bijzondere gebeurtenis wat maar vier keer per jaar voorkomt.

Je kunt nog verder gaan en wat psychologische trucs gebruiken:

  • open de winst-rekening bij een bank waar je nog nooit eerder klant bent geweest. Je bent dan minder geneigd dagelijks te kijken.
  • open de winst-rekening zonder online bankieren. Dat beschermt het geld tegen jezelf.
  • verhoog het percentage wat je opzij zet met 1% per kwartaal. Dat is haalbaar – en op een gegeven moment wil je vanzelf meer.
  • neem niet de hele winst op maar slechts de helft van wat er op de winst-rekening staat. Op die manier groeit je winst-rekening en het bedrag wat je ieder kwartaal ontvangt groeit ook.
  • pas de rest van de ProfitFirst-principen toe (klik hier voor een webinar).

Het risico wat je ooit nam toen je voor jezelf begon mag beloond worden. Het ProfitFirst-principe legt uit hoe: door het openen van een aparte, moeilijk te bereiken winst-rekening. Zet er 1% van ieder inkomend bedrag op en keer jezelf een winst uit aan het begin van het volgend kwartaal.

Hoe je erachter komt of je op je marketing-pad bent  

Zijn we er al? Kinderen op reis willen weten of de bestemming al bereikt is. Voor hun is het alles of niets: we zijn er al of we zijn er nog niet. Ze waarderen de vooruitgang van 3 uur rijden niet.

Zo kijken veel zzp’ers ook naar hun marketing: ben ik er al? Het lijkt een kwestie van alles of niets. Ze waarderen hun vooruitgang niet.

Waarom het  belangrijk is om kleine stappen te waarderen:

  • Weten dat je dichter bij je doel bent geeft je energie. Volwassenen op reis hebben door dat ze dichter bij de bestemming zijn. Dat geeft hun de energie om verder te gaan.
  • Als je je marketing als een reis met verschillende onderdelen ziet, kun je ook een inschatting maken van hoe ver je al bent. Hoeveel energie heb je nog nodig om te komen waar je wilt zijn?
  • Als je weet wat de kleine stappen op je reis zijn, weet wanneer je kunt rusten en wanneer je alert moet zijn. Je weet dat je alert moet zijn als je in de trein stapt. En als je dan een keertje zit, weet je dat je een aantal uren kunt rusten en van de vooruitgang genieten zonder dat je heel erg alert hoeft te zijn.
  • Kleine stappen waarderen geeft focus. Focus betekent onder ander dat je zeker weet dat de laatste stap die je net gezet hebt je dichter bij je doelen brengt. Wat was jouw laatste marketingactie en hoe zeker weet je dat deze jou dichter bij je doelen brengt?

Hoe doe je dat nou, dat je kleine marketingstappen begint te zien en waarderen?

In mijn boek “de FOCUS methode voor zzp’ers met te veel ideeën: van uitstellen tot afmaken” leg ik de zonnebloem-methode uit. Hiermee kun je je vooruitgang meten, ook als je nooit iets afmaakt. Voor het specifieke onderwerp van marketing, kun je op de volgende manieren kijken hoe je je vooruitgang kunt herkennen.

  • Mijn favoriete manier is boeken lezen. Ik heb bijvoorbeeld ooit gelezen dat ik erop moet letten of een potentiële klant mij een bepaalde vraag stelt, namelijk: hoe doe je dat? Dat is een teken dat die persoon heel erg in mijn aanbod geïnteresseerd is. Ik weet dat ik op pad ben. Ook als ik ter plekke niets verkocht heb, weet ik toch dat ik net blijkbaar iets goed deed en ik kan ervoor zorgen dat ik dat vaker doe.
  • Je leert wat de verschillende onderdelen van het hele marketingproces zijn. Zo legt Michael Port in zijn boek “Book yourself solid” uit dat het een stap is om ervoor te zorgen dat mensen je eerst leren kennen en dan leren vertrouwen.
  • Je ontvangt feedback van anderen. Dit is een van de redenen waarom masterminds zo goed werken. Je mastermindvrienden weten misschien niet alles over marketing, maar ze kennen jouw situatie wel heel erg goed. Dat stelt hun in staat vooruitgang te kunnen herkennen.

De vraag: zijn we er al? is vooral een teken van frustratie. We kunnen zelf niet inschatten hoe lang het nog duurt. Experts hebben dat probleem niet. Ze weten heel goed wat iedere kleine stap op het pad oplevert. Ze zien vooruitgang die anderen niet zien. Daardoor krijgen ze energie, rust en motivatie om door te gaan – die anderen niet krijgen.

 

Ik ben benieuwd, hoe zit dat met jou? Hoe weet jij dat je op je marketing-pad bent?

Ongeduld – Hoe je troost kunt vinden als het allemaal veeeels te lang duurt

Eind van de zomer is toch stiekem weer een tijd waar ik reflecteer op wat er allemaal tot nu gebeurd is.

Sommige projecten liepen sneller dan verwacht. Andere niet. Een van mijn favoriete manieren om met mijn ongeduld om te gaan is het volgende gedicht te lezen.

Er zijn verschillende versies hiervan op internet (het is vertaal uit het Grieks). Deze versie vond ik op de website van Vithaka. Bij deze een hartelijk dank aan Dr. Henk van ’t Klooster voor het beschikbaar stellen.

Wanneer je je reis naar Ithaca aanvangt,
bid dan dat de weg lang mag zijn,
vol avontuur, rijk aan stof tot kennis.
Wees niet bang voor de Lestrygonen
en de Cyclopen en de toornige Poseidon.
Je zult volk van dat soort nooit tegenkomen zolang je gedachten verheven blijven en
fier gevoel je lichaam en geest vervult.
Je zult de Lestrygonen nooit ontmoeten,
noch de Cyclopen en de grimmige Poseidon,
als je ze niet in je ziel met je meedraagt,
als je ziel ze niet voor je oproept.

Daarom, bid dat de weg lang mag zijn,
dat het vele zomerochtenden moge geven,
dat je zo vol vreugde, zo vol genot
nooit eerder geziene havens aandoen mag!
Blijf rondhangen op Phoenicische markten
en koop er vele schone zaken:
parelmoer en koralen, amber en ebbenhout
en zoetgeurende parfums van allerlei soort.
Koop zoveel zoetgeurende parfums als je kunt.
Bezoek massa’s Egyptische steden,
om er te leren, te leren van hen die kennis bezitten.

Houd je geestesoog steeds vast op Ithaca gericht,
daar te komen is je uiteindelijke doel.
Maar haast je vooral niet,
je reis kan beter jaren en jaren duren.
Werp er desnoods pas het anker uit wanneer je al oud bent,
rijk aan alles wat je onderweg hebt verworven,
maar zonder nog iets van Ithaca te verwachten.
Ithaca schonk je die heerlijke reis,
maar nu heeft ze je niets meer te geven.
En al tref je er niets aan, dan heeft ze je toch niet bedrogen:
met alle wijsheid die je vergaard hebt, met zoveel ervaring,
begrijp je dan stellig wat Ithaca’s zeggen willen.

Konstantinos P. Kaváfis
vertaald door Cornelis Buddingh’

Mooi vind ik de regels over de Lestrygonen, de Cyclopen en de grimmige Poseidon, die ik niet zal ontmoeten als ik ze niet al in mijn hart draag. Sommige dingen kunnen je het beste in een gedicht zeggen.

En, wat zijn jouw manieren om met ongeduld om te gaan? Of wil je misschien laten weten wat het gedicht met je doet? Ik kijk uit naar je reactie hieronder.

Mircale Morning – hoe je voor 8 uur s’ochtends al je leven verbeterd

Ken je de situatie als het opeens ‘klik’ maakt en je precies weet wat je te doen staat?

Hal Elrod was een aantal jaren geleden op zo’n punt. Het ging superslecht met hem: 53000 USD schulden, slechte gezondheid en een heel slecht humeur.

Een vriend suggereerde dat hij meer aandacht aan persoonlijke groei moet besteden.

Persoonlijke groei beïnvloedt je brein. En je brein gebruik je voor verregaande beslissingen.

Beslissingen zoals: wat jouw aandacht krijgt. Welke marketingacties nu jouw moeite waard zijn. Naar wie je luistert en met wie je praat. Wat nu jouw focus zal krijgen.

Je brein verteld je wat mogelijk is en wat niet.

Hal Elrod wou weten wat nou de beste strategie voor persoonlijke ontwikkeling is.

Hij kon ze niet vinden.

Hij vond wel 6 strategieën die vaker genoemd werden. Omdat hij niet wist welke de beste zou zijn besloot hij alle 6 toe te passen. In de ochtend, omdat je dan de hele dag positief beïnvloed wordt. Hij noemt dit ritueel miracle morning. De 6 strategieën noemt hij life savers en ze zijn:
S – silence. Bidden of meditatie
A – affirmations. Steunende gedachten uitspreken en bewerken.
V – visualizations. Je doelen en de weg ernaartoe in je gedachten zien.
E – exercise. Gewoon bewegen om je bloed sneller te laten stromen.
R – reading. Een boek lezen wat nu voor je nuttig is.
S – scribing. Iets schrijven. Een boek wat je wilt publiceren of gewoon reflecteren op je doelen.

Toen ik ervan hoorde vond ik het veels te veel. Ik vond het gek en gewoon niet haalbaar. (Luister hier naar de podcast die mij toch overhaalde).

Er waren twee redenen voor mij om met de miracle morning te beginnen. Ten eerste, dat persoonlijke ontwikkeling een positieve invloed op onze beslissingen heeft. En ik hou van betere beslissingen.

Ten tweede, het besef dat ik alle 6 strategieën – min of meer –  vind. Mijn absoluut favoriete life saver is lezen, daarna op korte afstand schrijven. Sporten kost me de meeste wilskracht en de rest van de life savers zitten ergens tussen in.

Voor Hal Elrod heeft het dus klik gemaakt. Hij weet wat hij moet doen om optimaal voor zijn persoonlijke groei te zorgen en om steeds betere beslissingen te nemen. Hij zegt dat hij verrast was hoe snel zijn omstandigheden verbeterden alles door de miracle morning (filmtje is een ‘beetje’ op z’n Hollywoods maar wel lekker kort :-)).

Ik ben benieuwd, welke van de life savers (silence, affirmations, visualization, exercise, reading, scribing) pas jij nu al toe en welke ervaring heb je ermee?

Hoe je 16000 concurrenten verslaat

Stel je voor, je hebt een vaardigheid die nu niet meer zo veel voorstelt. Er zijn heel wat jongeren die op dezelfde baan als jij solliciteren. Je hebt het idee een boek over je kennis te schrijven.

Je wilt zo veel boeken verkopen dat je er goed van kunt leven (en je man, kinderen en hond ook).

En dan zie je dat er al meer dan 16000 boeken over dit onderwerp geschreven zijn.

Dit is de situatie waar Kathy Sierra in terecht kwam. En die ze heeft opgelost. Het boek van haar en haar man is al sinds jaren een van de besten in hun markt.

Wat ik aan het verhaal van Kathy Sierra zo bijzonder vind is haar moed. Een ander type boek te schrijven. Een boek te schrijven wat op de eerste manier kinderachtig over kan komen – het gaat bij haar tenslotte over een technische vaardigheid. Een boek wat ongelooflijk makkelijk te begrijpen is. Een boek wat vooral menselijk is.

En dat is dan ook het geheim van haar succes. Een boek wat aansluit bij hoe mensen leren. Maar dat kan zij zelf het beste uitleggen. (Bekijk de video hier boven).

Welke ideeën krijg jij hiervan om je producten menselijker te maken? Of krijg je er ideeën hoe je je kennis beter kunt delen?

Sorteren op redenen – Hoe je intentie je kan helpen kiezen

Toen ik met time management begon had ik vooral een behoefte: zoveel mogelijk in een dag gedaan kunnen krijgen.

Ik was zo blij als ik “Getting Things Done” van David Allen ontdekte. Opeens kon zo veel.Het was ongelofelijk. Een van de dames die ik geholpen heb Getting Things Done toe te passen omschreef hoe ze zich als super woman voelde. Dit herken ik wel.

En toch zit daar ook een probleem in.

Onze intentie heeft invloed op de uitkomst.

Ik kon dan wel meer gedaan krijgen. Maar vanwege mijn nieuwe kracht verwachtte ik meer van mij en dan heb ik meer taken in mijn dag gestopt. En uiteindelijk was ik waar ik begon: ik had te veel doen.

Dus als ik alleen maar nieuwe strategien leer en toepas kom ik nog steeds op hetzelfde resultaat. Er moet ook iets in mijn hoofd veranderen. In wat we denken wat mogelijk is, en in de intentie.

Misschien zelfs in ons vertrouwen in de eigen kracht en de eigen wijsheid.

Omdat ik dus op gegeven moment zelfs met het geweldige Getting Things Done weer tegen dezelfde problemen aanliep ben ik op zoek naar nog meer time management gegaan. En een manier die geweldig voor mij werkt is het sorteren op redenen.

Je kijkt naar al je projecten en bij ieder project vraag je je af: waarom wil ik dit nou doen? Op die manier krijgt ieder project een reden. Dan kijk je alleen maar naar de redenen. Vraag je af welke reden jou het beste bevalt. Kun je het bijbehorende project als eerste doen?

Greg McKeown pleit in zijn boek “Essentialism – The Disciplined Pursuit of Less” ervoor dingen om steeds betere redenen te doen. Het is een geweldige strategie – maar het verbetert je intentie en daarom je uitkomsten.

Dit is trouwens een tip uit mijn nieuwe boek: De FOCUS methodiek voor ZZP’ers met te veel ideeën: van uitstel tot afmaken.

Waarom kiezen voor prioriteiten je sneller vooruit brengt dan alles doen

Natuurlijk wil je alles doen. En ik vind het altijd prachtig iemand te zien die er helemaal voor gaat zijn of haar klanten helemaal blij te maken. Mensen die alles uit hun leven willen halen inspireren mij.

En weten wat de minimale verwachting is kan je er juist bij helpen.

Vilfredo Pareto was een Italiaanse onderzoeker die tot een bijzondere ontdekking kwam. Het is nu bekend als het Pareto principe en het blijkt op heel veel gebieden van toepassing te zijn. Volgens mij ook voor jouw plannen. Het betekent dat 80% van je resultaat komt door 20% van de moeite die je erin hebt gestoken.

Kijk even terug naar alle dingen die je de afgelopen week voor je bedrijf hebt gedaan. Niet alles heeft een even groot effect op je jaarlijkse omzet, toch? Sommige zijn van meer invloed dan andere.

Het identificeren van je prioriteiten helpt je te herkennen wat de 20% kan zijn die voor 80% van het resultaat verantwoordelijk is.

Als je kijkt naar hoeveel dingen je graag zou willen doen, wat je nu eigenlijk allemaal moet doen en dan nog al de ideeën die je in de komende maanden gaat hebben … is het handig even op een rustig moment beslissingen te nemen: wat is nou echt belangrijk?

De meeste ZZP’ers die ik ken die last hebben van teveel ideeën, hebben moeite met de vraag wat nou echt belangrijk is – de vraag naar de minimale verwachting kan hen daarbij helpen.

Als ieder moment iets nieuws ECHT belangrijk is – hoe goed weet je dan wat écht belangrijk is? Hoeveel tijd, energie en aandacht verspil je aan al die dingen die er niet toe doen? Hoe lang wil je daar nog mee doorgaan?

In mijn optiek kan de vraag naar die minimale verwachting je juist helpen hogere ambities te halen.